lördag 20 januari 2007

15/1 2007 Måndag

På måndag morgon hade det fortfarande inte börjat röra sig så Johanna ringde till barnmorskan och berättade att det inte rört sig. Barnmorskan sa åt henne att ringa till förlossningen eftersom det gått så långt i graviditeten (v 24). Förlossningen hade dock väldigt mycket att göra så de bad henne kolla med barnmorskan igen. Hon fick då komma till barnmorskan som inte kunde höra något hjärtljud och då direkt kontaktade förlossningen och såg till att Johanna fick komma dit. När Johanna kom fram till förlossningen ringde hon mig och berättade vad som hänt. Klockan var då runt 12. Jag tog då direkt en taxi och åkte dit. Medans jag var på väg undersökte de Johanna och kunde konstatera att barnet inte längre levde. När jag kom fram berättade Johanna vad som hänt och det tog sedan nån minut innan man verkligen förstod.

Efter att jag kommit och jag och Johanna pratat en liten stund gjordes ett antal fler undersökningar och ultraljud på olika avdelningar. Bland annat gjorde de ett fostervatten-prov för att hjälpa till att ta reda på varför barnet inte klarade sig. Vi fick också information om vad som skulle hända härnäst och dessutom träffa en kurator. De berättade att man kunde få se och ha barnet hos sig efter förlossningen och hur barnet skulle tas om hand efteråt. Innan vi fick åka hem fick Johanna ett piller som skulle avbryta graviditeten. Vi fick sedan tid att komma tillbaka för förlossning två dagar senare. Totalt var vi ungefär 3h på sjukhuset. Väl hemma blev det inte mycket gjort. Vi tittade på TV hela kvällen och tröstade varandra och pratade med varandra samt försökte få i oss lite mat. Matlusten var dock inte särkilt stor.

Inga kommentarer: